Vitamines en mineralen haargroei

Iedereen weet dat vitaminen en mineralen een positief effect hebben op de algemene gezondheid en de conditie van je huid. Veel mensen weten echter niet dat ze ook belangrijk zijn voor de gezondheid van je haar. In dit artikel zal ik een compleet overzicht geven van alle vitaminen en mineralen die de gezondheid van je haar positief kunnen beinvloeden.

Vitamine A

Vitamine A heeft een positief effect op de aanmaak van olie. Als je dus niet genoeg vitamin A binnnen krijgt kun je dus last krijgen van droog haar.

Vitamine B5, B8 & B12

Een tekort aan Vitamin A, B5, B8 of B12 kan haarverlies tot gevolg hebben.

Vitamine C

Zorg er ook altijd voor dat je voldoende Vitamine C binnen krijgt. Een tekort aan Vitamine C zal leiden tot slap en futloos haar. Je lichaam gebruikt Vitamine C ook om collageen aan te maken. Collageen is cruciaal voor de stimulatie van haargroei. Vitamine C draagt ook bij aan het afbreken van ijzer (nog een bouwblok van het haar). Er is dus voldoende Vitamine C nodig om de benodigde hoeveelheid ijzer te verwerken.
Het menselijk lichaam kan zelf niet genoeg Vitamine C produceren. Vandaar dat het cruciaal is dat je genoeg Vitamine C binnen krijgt via je voeding. Goede bronnen voor Vitamine C zijn: Citrus fruit, meloen, broccoli, peper en spinazie.

Koper

Melanine (ook wel pigment genoemd) zorgt ervoor dat je haar van nature een kleurtje krijg. Dit resulteert in zwart, rood of blond haar. Bruin haar is een mix van rood en zwart pigment. Helaas is de melanine productie niet oneindig. Uiteindelijk zal iedereen grijs haar krijgen. Het mineraal koper heeft een belangrijk aandeel aan de pigmentatie van het haar. Het is dus belangrijk dat je altijd voldoende koper consumeert. Het anti-grijs mineraal koper kun je vinden in groentes, chocola en volkorenbrood.

Selenium

Je lichaam heeft eigenlijk maar een kleien hoeveelheid Selenium nodig, maar Selenium is wel erg belangrijk voor de haargroei. Er zijn veel soorten voeding die Selenium bevatten, maar altijd in kleine hoeveelheden. Een gezond en gebalanceerd dieet is daarom erg van belang. Soorten voeding die de meeste Selenium bevatten zijn orgaanvlees (lever), vis, schaaldieren en paranoten.

Zink

Mooi haar is altijd erg krachtig en vooral zonder gespleten punten. Om sterk haar te krijgen heb je zink nodig. Dit mineraal is essentieel voor het produceren van eiwitten en menselijk weefsel, inclusief haren. Je kan zink vinden in vlees, vis (haring), bruin brood, peulvruchten en bruine rijst.

Silicum

Silicum speelt een belangrijke rol bij de stimulatie van haargroei, maar het werkt alleen als je het consumeert door het eten van fruit of groentes. De reden hiervan is dat het de enige manier is dat je lichaam het kan absorberen. De volgende voedselsoorten zijn geweldige bronnen van Silicum: Tauge, komkommers, rode & groene pepers en aardappelen. Probeer deze producten zoveel mogelijk rauw of lichtgekookt te eten. Als deze voeding namelijk teveel verwarmd is zullen de voedzame eigenschappen van dit eten grotendeels verdwijnen.

Jodium

Jodium heeft een aantal anti-bacteriele eigenschappen die de hoofdhuid gezond houden. Door de hoofdhuid gezond te houden bevorder je tevens de kracht van de haarzakjes. Dit heeft tot gevolg dat het haarzakje dikker en sterker haar kan produceren. Bovendien beschermd jodium tegen het uitdrogen en vergrijzen van het haar.