Voeding haaruitval
De meest effectieve manier om haaruitval tegen te gaan is zonder twijfel het gebruik van de productetn minoxidil en finasteride, maar er zijn nog andere factoren die je kunt beinvloeden om je haarverlies tegen te gaan. Een voorbeeld hiervan is voeding. In dit artikel geef ik een overzicht van de beste soorten voeding tegen haaruitval.

1. Eieren
Voeg eieren toe aan je dieet. Het maakt niet uit of ze gebakken, gekookt of geroerd zijn. Eieren zijn een geweldige bron van biotine en vitamine B. Andere bronnen van biotine zijn pinda’s, amandelen, zalm en advocaat.

2. Vlees
Het beste soort vlees om je haargroei te stimuleren is varkenshaas. Dit vlees bevat alle vitamine B die je nodig hebt om zuurstof naar de schedel te vervoeren. Alternatieve bronnen voor vitamine B zijn zalm, bonen, kip, havermout en pindakaas.

3. Linzen
Een ijzertekort heeft versneld haaruitval tot gevolg. Linzen bevatten een heleboel ijzer. Je kan linzen perfect gebruiken als bijgerecht bij bijna elke maaltijd. Ze worden soms ook gebruikt als vervanging van pasta, of rijst (veel gezonder). Ze bevatten naast ijzer ook heel veel eiwitten. Het is aanbevolen om voldoende vitamine C binnen te krijgen, aangezien dit ervoor zorgt dat het ijzer beter wordt opgenomen door het lichaam.

4. Hete pepers
Het maakt niet uit of het gaat om groene, rode of gele pepers. Ze bevatten allemaal een heleboel vitamine C, ijzer en collageen. Deze ingredienten stimuleren allemaal het vervoer van zuurstof naar de haarzakjes.

peper haaruitval

5. Zoete aardappel
Zoete aardappels bevatten veel beta-caroteen (provitamine A) en vitamine A dus ze zijn niet alleen goed voor het lichaam, maar ook heel erg goed voor je haar. Voedingsoorten met bijna dezelfde eigenschappen zijn wortels, asperges, pompoenen en boerenkool. Zorg er echter voor dat je niet overdrijft met voeding dat veel vitamine A bevat anders zal het effect op je haar averechts zijn.

6. Meervoudig onverzadigde vetzuren
Een tekort aan meervoudig onverzadigde vetzuren (zit in vette vis, lijnzaadolie, noten en zaden) kan duf, futloos haar en roos veroorzaken.

7. Oesters
Het zal je smaak moeten zijn maar oesters zitten wel bomvol zink. Zink heeft als positieve eigenschap dat het de talgklieren rond de haarfollikels beter laat werken. Dit resulteert in gezond, glanzend haar vol veerkracht. Alternatieve bronnen van zink zijn: krab, lever, noten, zaden , pindakaas , vetvrije yoghurt, kaas, mosselen en mager rundvlees.